کد مطلب:28343 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:124

اصلاح دشمنان












1688. امام علی علیه السلام: آن كه دشمنش را اصلاح كند، بر جمعیت خودْ افزوده است.[1].

1689. امام علی علیه السلام: آن كه مخالفان را به صلاح آورد، به مقصود رسد.[2].

1690. امام علی علیه السلام: كمال دوراندیشی، به صلاح كشاندن مخالفان و مدارا با دشمنان است.[3].

1691. امام علی علیه السلام: به صلاح آوردن دشمنان با سخن نیك و رفتار زیبا، آسان تر است از رو در رو شدن با آنان و پیكار با آنان با درد و رنجِ نبرد.[4].

1692. امام علی علیه السلام: نیكی كردن به بدكاران، دشمن را به صلاح كشانَد.[5].

1693. امام علی علیه السلام: حكیمان، در روزگاران گذشته می گفتند: شایسته است كه رفت و آمد بر درِ خانه دیگران، برای ده انگیزه باشد: اوّلین آن، بر در خانه خدا برای انجام دادن مناسك و اهتمام به حقّ الهی و ادای واجبات او؛... نُهمی، بر در خانه دشمنان، كه با مدارا، غائله آنان فروكش كند و با نرمی و لطف و دید و بازدید، دشمنی آنان برطرف شود.[6].

1694. امام علی علیه السلام: خودداری از آزار [ دیگران]، دل های دشمنان را به صلاح كشانَد.[7].

1695. امام علی علیه السلام: با دشمنت مصافحه كن، گرچه ناخوش دارد؛ چرا كه آن، از چیزهایی است كه خداوند عز و جل بندگانش را بدان فرمان داده است، [ آن جا كه ]می فرماید: «ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَكَ وَ بَیْنَهُ و عَدَ وَةٌ كَأَنَّهُ و وَلِیٌّ حَمِیمٌ وَ مَا یُلَقَّل-هَآ إِلَّا الَّذِینَ صَبَرُواْ وَ مَا یُلَقَّل-هَآ إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِیمٍ؛[8]. بدی را به آنچه بهتر است، دفع كن. آن گاه كسی كه میان تو و میان او دشمنی است، گویی دوستی یكدل می گردد؛ و این [ خصلت ]را جز كسانی كه شكیبا بوده اند، نمی یابند، و آن را جز صاحب بهره ای بزرگ، نخواهد یافت».[9].

1696. امام علی علیه السلام - در حكمت های منسوب به ایشان -: اگر دشمنت تظاهر به دوستی و یك رنگی با تو كرد، آن را با دوستی گرم بپذیر؛ چرا كه اگر این را ادامه دهد و بدان خو گیرد، دوستی اش خالص گردد.[10].









    1. غرر الحكم: 8230، عیون الحكم والمواعظ: 7838/445.
    2. غرر الحكم: 8043.
    3. غرر الحكم: 7232.
    4. غرر الحكم: 1926.
    5. غرر الحكم: 1517.
    6. الخصال: 3/426، بحار الأنوار: 1/61/76.
    7. غرر الحكم: 9784.
    8. فصّلت، آیه 35 - 34.
    9. الخصال: 10/633، بحار الأنوار: 58/421/71.
    10. شرح نهج البلاغة: 680/321 20.